Tuesday, December 27, 2011

ReCharge

Ini kisah perjalanan seorang homesick (akulah tue)

Dulu aku streotype. Homesick ialah sakit dalam hati yang hanya menyerang anak manja,budak perempuan atau lelaki gedik buat buat comel sahaja. Lelaki macho ialah lelaki dengan hati kering, naik moto laju laju, main bola dan memakai deodorant jenama Dashing. 

Kini, populariti lelaki jambu secara drastiknya meningkat akibat taufan drama drama bersiri korea yang hebat melanda gadis gadis melayu, sehinggakan ramai lelaki lelaki macho beralih arah dengan mengenakan aksesori aksesori yang feminin untuk meningkatkan kejambuan mereka.

"Maka Lelaki yang Homesick dianggap Comel"..

***Cerita di seterusnya tidak mempunyai kaitan secara langsung***

Perjalanan yang panjang
Perjalanan aku pulang ke kampung. Serius terseksa! Perjalanan dari Batu Gajah Ke Gurun serius memenatkan dan menambah stress aku.

Kes 1
1. Sepanjang malam aku tak dapat tidur dalam kereta api sebab KTM memang takda light off. 
2. Bila tak da light off, ramai pulak lalu lalang nak ke cafe - beli ape ntah? Aku tengok muka yang sama jer duk lalu lalang dalam koc tue.
3. Yang nie paling sakit hati. Ada plak orang duk bersembang, gelak gelak. Kuat plak sembang, satu koc dengar - citer sal awek dia nama Naimah yang lagi manja dan best dari ex-awek dia dulu.

Kes 2
Sampailah aku ke stesen KTM Ipoh. jeng jeng jeng..Ada sorang brader nie penuhkan seat yang kosong sebelah aku sejak dari stesen Batu Gajah tadi. 

"Abang turun mana?" Dia tanya aku
"Gurun" Aku jawab..
"Owhh saya turun Taiping, nie first time saya naek KTM nie. Sebelum nie drive jer. Saya nak g umh paklong saya, satu family dah tunggu sana....bla...bla...bla...bla...fon saya takda bateri, sy nak wat 1 call ja. Bleyh pinjam fon bang tak?" thats the point.

***
Balik sesudah balik
Perjalanan balik ke UTP lain pulak ceritanya. Kesal dengan KTM yang kurang selesa, bas pulak menjadi pilihan kali ini.

segalanya berjalan lancar. Aku mula mensyukuri nikmat menaiki bas setelah merasa seksanya memilih KTM. Sepanjang perjalanan aku tidur.

Panglima Perang
Setibanya aku di perhentian bas Medan Gopeng, aku terus menuju ke surau memandangkan jam sekarang telah menunjukkan pukul 3 petang.

Surau itu dipenuhi oleh 4 orang lelaki lain, 2 beliau dan 2 warga tua yang sedang bersolat.

Aku bersolat.

Kemudian aku duduk di belakang, berdekatan dengan pintu masuk, memperbetulkan lipatan seluar aku sebelum keluar.

Ada panggilan telefon.

Selepas sahaja menjawab.

"Hoi, nie surau bukan tempat untuk orang berehat! Kalau nak berehat sila keluar, kat sini orang nak bersolat, beribadat..keluar keluar..Jangan ganggu orang nak beribadat"

Aku kena halau kah?

Okay, mungkin aku terkuat suara semasa menjawab telefon sebentar tadi. Aku salah.

Nasib baik pakcik tue sound aku. Kalau dia sound Mr. Singh dalam filem Seniman Bujang Lapok, 1961 mesti dia sudah kena sound balik sama itu Mr. Singh

"Nama saja orang Melayu, tapi sikit hadap pown taktau..orang ada ka panggil hoi hoi hoi..saya nie hapa? batu ke? kayu ke?"

Agaknya semua orang Melayu dah nak jadi panglima perang kowt...

No comments: