Tuesday, December 13, 2011

Salahkah untuk percaya?

Pernah kena tipu?

Selalunya kita akan cakap kita nie ditipu, dianiaya tapi sebenarnya tak. Barangkali kita hanya merasa tertipu.

Ada beza ke?

Situasi 1: Pasar Malam

Hussin: Kak, tengok seluar tue.

Kak: Yang mana dik? Yang nie semua baru baru lagi. RM25 sehelai. Akak bg RM23 lah sebab kedai pun dah nak tutup dah nie.

Hussin: Mahalnya kak. Seluar tracksuit jer pown. RM20 boleh la kak..Akak pown dah nak tutup kedai nie. Saya last customer, boleh la RM20 sehelai. Saya nak beli banyak helai nie.

Kak: Maaf la memang tak boleh la. Akak tak berani nak bagi kurang lagi sebab boss akak takda nie. RM23 jer akak boleh bagi. Kalo nak tengok pattern lain akak boleh amikkan.

Hussin: Boleh jgk. Hurmmmm, memang RM20 tak boleh ye kak?

Kak: Tak boleh dik. RM23 jer.

Hussin: Takpelah saya amik sehelai jer lah. Yang nie.

Selepas selesai membayar Hussin berjalan melalui kedai kedai seterusnya

Peniaga kedai seterus terusnya: Lelong! Lelong! Seluar tracksuit baru sampai RM23 boleh kurang lagi. Takda hal punya.

-Seluar tracksuit yang sama-

Hussin: Cesss aku kena tipu

Situasi 2: Assignment

Syukor: Min! ko dah siap ke report? ko wat brapa page?

Min: Dah, tapi aku tak brapa sure la, sebab dia nak 7 page kan..aku rasa macam banyak giler benda aku tak masuk dalam report tue

Syukor: Abes camne? Aku dah pening kepala dah nie camner nk wat report 7 page dengan segala mak nenek info.

Min: Kita antar jer, dah dia nak 7 page sangat kan.

Syukor: A'ah antar je la ye..

Selepas beberapa minggu report dihantar.

Lect: Syukor, awak nie bahaya nie. Report apa awak tulis nie, saya tak nampak apa apa benda baru pown dalam report nie. Macam takda pape pown. Sikit sangat awak tulis nie.

Syukor: Maaf Prof. saya terpaksa simpan banyak info sebab format dia 7 page jer kan.

Lect: Saya tengok awak sorang jer wat 7 page nie. Orang lain suma buat berbelas belas. Nie haa paling smart, Min punya 28 pages. Kalau saya bagi "A" dekat Min, awak rasa saya nak bagi apa dekat awak? Awak fikir la sendiri. Saya rasa awak dah boleh tau jawapan dia. Bukan sayan tak nak bagi "A" tapi tak adil la saya nak bagi "A" jgk dekat awak dengan report macam nie..

Syukor: Cisss (Dalam hati)

Bezanya?
Sinis

Inspirasi dari secawan teh
(takda kaitan tapi aku nak letak jugak)

P/S I: Tak berdosa untuk percaya tapi menipu dan menganiaya sudah pasti berdosa.
P/S II: Penggunaan "Cis" diajar semasa matapelajaran karangan di sekolah kebangsaan.
P/S III: Sudah lah aku tak mood nak tulis.
P/S IV: Dah habes tulis baru kau takda mood, suuuuudaahhlaaaa!!!!!

No comments: