Sunday, December 18, 2011

Tronoh Theater Shop: Maharaja Beruk

Entah betol entah tidak aku eja TTS tue?

Assalamualaikum (lama dah xbagi salam dekat blog - mula arinie kena bagilah..proud to appear as a muslim)

Dah pukul berapa nieh? Urmmm 1.26 pagi..oklah aku pown dah ngantuk, citer sesikit je lah yer?

okkay,
Tadi dalam pukul 9 malam macam tue, aku bersama Muhammad Afiq Rahim - budak Rembau, Benjamin Jacob Adillah - budak Bukit Sentosa dan Muhammad Raimi Johari - budak Ampang pergi ke MPH UTP menonton teater bertajuk Maharaja Beruk yang diproduksikan oleh  UTP Tronoh Theater Shop. Di MPH aku terjumpa Muhammad Ridhwan Othman - budak Kepong. Maaf budak Keramat takda dalam post nie, ini bukan kisah budak budak band rock.

Sinopsis
Cerita nie mengisahkan seorang maharaja yang disumpah menjadi beruk - aku tak tau kenapa dia kna sumpah jadi beruk sebab aku masuk lambat. Masa aku sampai pown, teater dah start.

walaupun dah kena sumpah jadi beruk, dia masih lagi menjadi seorang pemerintah yang kejam. Maharaja beruk ingin mengekalkan tahta beliau, tapi yang aku tak paham apa ntah syarat dia kena "dara" apa ntah - tue la aku dah cakap aku masuk lewat.

So, apa kata korg jer g tgk sendiri kt MPH esok jam 9 malam - tiket RM5 (berbaloi-baloi)

Nak komen ke?
Aku bukanlah orang yang arif nak komen pasal teater nie, aku bukan orang seni..
Nak komen jugak?

okaylah okaylah~

Komen
Plot teater nie menarik - jalan citer dia lah, cukup manis, masam, pedas dan masin.

Sikitlah aku bagi korg tengok trailer teater nie dan pelakon pelakon dia:

 Acap (duduk), ko pegang watak apa acap? Aku lupa plak - Acap kira senior la dlm TTS, so bakat dia aku tak yah cakap, mmg dah lama terbukti.
Amar (berdiri) menampakkan kematangan lakonan beliau dengan watak Pak Dara. Masa mula2 aku tengok amar di pentas TTS dia agak terlebih lebih aksinya. Kini lakonan dia dah bertambah baik, dia tahu mana nak sesuaikan yang lawak, yang serius dan yang sinis.



Nie pemegang watak Dara, aku tak tau nama sebenar dia. Aku tak berapa perasan sangat kehadiran dia dalam keluarga TTS sebelum nie, mungkin dia pelakon baru. Apapun tahniah, lakonan anda baik dan usaha lagi.



Daus, housemate aku diberi tanggungjawab membawa watak Pendita. Masa aku dapat tau TTS akan adakan persembahan aku tanya Daus.
"Loco (nama manja..hehehehe), ko pegang watak apa dalam MB?" - MB tue Maharaja Beruk.

"Macam biasa r, watak orang tua tua"
"Apa nie..bila Dr.Shark nak bagi ko watak hero?"
"Macam biasa r, kalo watak watak orang orang tua tue aku r dapat"

Tapi malam nie aku sedar, Daus memang sesuai dengan watak tua sebab suara dia memang seakan akan orang tua di pentas.  Apapun, Syabbas Bhete, Syabbas...



 Nie watak Wira, watak hampir hero yang kena bunuh masa dekat hujung hujung cerita. Dalam MB, Wira adalah watak pilihan aku. Aku tak ingat nama pelakon dia, tapi serius aku suka suara dia yang seakan akan pelakon Razali Hussain yang popular dalam teater Uda dan Dara. Aku rasa dia nie pown baru jgk kowt dalam TTS, tak pernah nampak sblom nie. 



Maharani, aku lupa jugak nama pelakon dia - ternyata aku bukan pemberita yang baik. Pelakon nie memenuhi semua taste sebagai watak antagonist.   



Watak Baim (Kiri) - antara watak lawak yang menghiasi teater MB malam nie. Hebat! watak baim nie muncul sekali dua jer dalam teater nie tapi sangat significant. 



Maharaja Beruk yang dipertanggungjawabkan kepada Nik. Memang terbaekkk! Kehebatan Nik memang tak dapat disangkal lagilah. Memang sesuai sangatlah, memang hiduplah teater nie dek watak utamanya yang hebat.



 Bergambar dengan Maharaja Beruk

Sikitlah, kat scene hujung masa nak abes citer tue macam kureng sikitlah. Tak brapa dramatik sangat tapi xdalah teruk. Aku still suka sbb masih boleh diklasifikasikan penutup yang kreatif.

Setakat ini sajalah sedikit review untuk produsksi MB kali nie. Tahniah TTS, Tahniah..
Semester depan ramai budak available kat UTP. Dr Shark bawak ramai lagi pelakon naik pentas macam Asylum dan Tuah Hang Jebat. Baru gegar!


Keseluruhan untuk Maharaja Beruk. Aku bagi 8/10 kepada TTS - Tepuk sikit tepuk sikit..

P/S I: Aku tak pernah menonton filem diwayang kerana bagi aku ia cara paling teruk untuk membuang masa (produksi abeskan berjuta-juta untuk mesej yang kecil -  baik jadi mat luthfi, modal kamera ngan idea jer), tapi Teater ternyata sangat berbeza.
P/S II: Kepada yang berada di kampung sedang bercuti - have fun..serius awak telah buat saya risau sepanjang hari.
P/S III: Mak, kisah cinta cek bukan macam cerekarama atau samarinda dekat TV3 laaaa....

No comments: